Internauta, wchodząc na dowolną stronę www: blog, forum, portal firmowy, tematyczną witrynę czy serwis społecznościowy, ma do dyspozycji w większości przypadków (poza stronami w fazie beta) produkt finalny, dopracowany w każdym calu i dostosowany do aktualnych wymagań rynku internetowego. Zanim jednak taka gotowa strona trafi na serwer i zostanie pod nią podpięta jakaś domena, musi najpierw przejść przez szereg różnych procesów, jakim poddają ją graficy, programiści, copywriterzy i specjaliści od marketingu.

111

Zazwyczaj pod pojęciem tworzenia witryn internetowych rozumiane jest zwyczajne jej budowanie albo od podstaw, albo za pomocą gotowych szablonów. Tymczasem to skomplikowany proces, który obejmuje kilka różnych części składowych – stworzenie głównej koncepcji, wykonanie grafiki, dopasowanie jej pod projekt (tzw. pocięcie), zapełnienie strony odpowiednim contentem (treścią, zdjęciami) i dopracowanie jej pod względem marketingowym. Jeśli w grę wchodzi projektowanie stron o charakterze firmowym, sklepów internetowych lub różnego rodzaju serwisów społecznościowych, dodatkowym elementem jest wykonanie specjalnych skryptów i aplikacji wzbogacających witrynę: paneli klienta i zakupowych, wyszukiwarki, możliwości dodawania komentarzy i przesyłania własnych zdjęć czy też rozbudowanego formularza do komunikacji (czyli systemu ticketowego). Przy takich stronach korzystanie z gotowych skryptów na pewno w dużym stopniu ułatwia i przyśpiesza pracę, ale jednocześnie w pewnym sensie uzależnia programistę od konkretnego rozwiązania technicznego. Z tego powodu większość firm i osób zajmujących się projektowaniem stron www woli jednak tworzyć je od samych podstaw, sięgając po gotowe projekty jedynie wtedy, gdy jest to rzeczywiście konieczne.

Chociaż sam proces tworzenia strony internetowej może osobie z zewnątrz wydawać się prosty, zwłaszcza gdy ma się do dyspozycji multum darmowych szablonów, skryptów i CMS-ów, w rzeczywistości jest on wyjątkowo skomplikowany i nierzadko sprawia sporo trudności. Doskonale widać to na przykładzie co chwilę wprowadzanych modyfikacji, które mają ulepszyć końcowy wygląd strony, jej strukturę, charakter i to, jak będzie odbierana przez internautów.